موضوع پایان نامه ارشد معماری

انتخاب موضوع پایان نامه ارشد معماری

موضوع پایان نامه ارشد معماری

انتخاب موضوع پایان نامه ارشد معماری

بایگانی
پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰

لاگراند ویتس

لاگراند ویتس

لاگراند ویتس 3 که بعدها به مجسمه کالدر مشهور شد، یک فضای فعال در جهت بهبود زندگی روزمره و ارتقاء کیفیت محیط و شکل­گیری تعاملات اجتماعی است. این اثر، مجسمه­ای پایی به رنگ آجری اثر الکساندر کالدر 1است که در سال 1969 در میدان بزرگی در شهر گرند رپیدز پرده برداری شد و به این ترتیب داستان شهر گرند پیدز با ساخت مجسمه های پیاپی در مکان­های عمومی آغاز گشت. داستان این شهر همسویی توجه همگانی به هنر و تعهد دولتی نسبت به این توجه را نشان می دهد. بنا به رهنمودهای برنامه هنر در مکان های عمومی توسط ان ائی ای، تقاضای اولیه برای شرکت در سرمایه گذاری و انتخاب هنر همگانی، باید مستقیماً از جامعه حاصل شود. ان ائی ای چنین استدلال می کرد که مجسمه لاگراند ویتس نمونه بارز هنر عمومی است، چون اثر یک هنرمند مشهور ذهنیات جامعه را به شکل های گوناگون به خود مشغول می کند. طرفداران نوسازی شهری از آگاهی روزافزون همگانی و پشتوانه ای که برای تلاش های سازندگی آن ها ایجاد می کرد شادمان بودند؛ فعالان اجتماعی و رهبران فرهنگی میدان و مجسمه را به عنوان نقطه زورآزمایی و صحنه نمایشی برای برنامه ی تئاترهای هوای آزاد، بازار مکاره و کنسرت­های موسیقی در نظر گرفتند؛ حس مباهاتی که شهر در اثر تبلیغات فراوان کسب کرده بود، خشنود بودند. هنرمندان مقیم این جامعه آن را به صورت نمادین و به عنوان نشانه ای از رهایی از دیدگاه­های "اهالی محل" که از حیث زیبایی شناسی چندان پیشرفته نبود، در نظر می گرفتند. اگرچه همه از شایستگی های هنری این مجسمه اطمینان نداشتند، ولی این اثر تأثیر غریب و ماندگاری بر شعور همگان نهاد. این نکته ی چشمگیر که لاگراند ویتس تا به امروز از دست وحشیگری قوطی های رنگ اسپری که آماده بی حرمتی به سازه­های برجسته همگانی است، در امان مانده ، شاهدی است بر این مدعا. پس ا ز پیروزی لاگراند ویتس، طراحی نقش بام بنای شهر و ساختن مجسمه کوچکی، که تجربه­های هنری را برای نابینایان میسر می­ساخت به وی سپرده شد.

 

شکل (9-2)؛ لاگراند ویتس، مأخذ: (گوگل ایمیج)

 

در 18 سپتامبر 1974، مارک دی سوورو 1، موتو ویگت 2 را آفرید. دی سوورو تشخیص داده بود که تجربه شرکت مردم باید در اثرش جنبه ی مهمی داشته باشد، در نتیجه ایده ی تاب به نقشه اش اضافه شد. وی چرخ عظیم کامیونی را از ستون های فراز مجسمه­ای که طراحی کرده بود، آویخت و همین به مردم امکان می داد و حتی ترغیبشان می کرد که آزادانه روی سطح سخت تاب بخورند (مرشدی، مدیری؛ 1392: 69-70).

سفارش پایان نامه معماری

  • ۹۸/۰۸/۱۱
  • بهنام پرویزی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی