موضوع پایان نامه ارشد معماری

انتخاب موضوع پایان نامه ارشد معماری

موضوع پایان نامه ارشد معماری

انتخاب موضوع پایان نامه ارشد معماری

بایگانی
پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰

فرم شهری و فعالیت فیزیکی

رابطه فرم شهری، فعالیت فیزیکی و سلامت یکی از مباحثی است که اخیراً در کشورهای مختلف مطرح شده است. امروزه تحقیقات زیادی با محوریت تاثیر طراحی شهری روی سلامت و کیفیت زندگی طرح شده است که فرم شهری چگونه روی سلامت و فعالیت فیزیکی افراد تاثیر دارد. موسسات فراوانی از جمله RGMS اعتقاد دارند که هدف سلامت عمومی ارتقای محیط طبیعی، ساختمان­ها، فضای شهری سرزنده و غیره است. الگوی توسعه و بازطراحی نواحی شهری باید طوری باشد که وابستگی به اتومبیل و حمل و نقل را کمتر کند و انگیزش لازم برای پیاده روی را بوجود بیاورد. البته مشکلات ناشی از آلودگی هوا در شهرهای بزرگ عاملی موثر برای کاهش این میزان می­تواند باشد . تحقیقات اخیر نشان می­دهد که عناصر طراحی شهری روی میزان پیاده روی افراد می­تواند از طریق فشردگی محلات با بلوک­بندی­های کوچک، فضاهای سبز محلی، پیاده­روهای عریض، عناصر بصری جذاب، کاربری­های مختلط و کاهش فاصله محل کار و مراکز خرید تأثیر گذار باشد (Ewing et al, 2003). به طور کلی فاکتورهای محیطی یکی از عامل­های اصلی برای تغییر نگرش و ترغیب افراد از کم تحرکی و وابستگی به اتومبیل به پیاده­روی و فعالیت فیزیکی شناخته می­شوند. فرم شهر بزرگ­ترین مقیاس طراحی است که شامل هر عنصری از ساختمان­ها تا حمل و نقل می­شود. شواهد کافی وجود دارد که طراحی شهری تأثیر مهمی در سلامت عمومی دارد (Design Community& Environment, 2006). فرم­های ساختمانی، الگوهای کاربری و حمل و نقل و همچنین سازماندهی کلی مکان­ها راهکارهای موثری در این زمینه می­باشند. جایی که مردم زندگی می­کنند، جایی که آن­ها کار می­کنند، چگونه آلودگی ایجاد می­کنند، آن­ها با چه نوع خطرات محیطی رو به رو هستند و سؤالاتی دیگر که مستقیماً به طراحی محله مربوط می­شوند (Frank et al. 2003). طراحی شهری خوب می­تواند نقشی مهمی در تغییر دادن شرایط روحی و فیزیکی افراد داشته باشد و روی رفتار افراد تأثیر گذارد که این امر متعاقباً به طور مستقیم با سلامت عمومی ارتباط پیدا می کند (بحرینی و خسروی ،1389). در شهرهایی که فرم شهری فشرده­ای ندارند مردم به اتومبیل وابسته­اند و همین امر هم به آلودگی هوا و هم افزایش وزن و چاقی افراد کمک می‌کند و بدنبال آن بیماری­های قلبی عروقی و میزان مرگ و میر افزایش پیدا می­کند (Frumkin, 2005).

اوینگ  و همکاران (2013)، در مطالعه­ای نشان دادند که ساکنین نواحی متراکم درون شهری BMI مناسب­تری از افرادی که در مناطق شهری پراکنده زندگی می­کنند دارند که این به علت تفاوت میزان پیاده­روی افراد می­باشد. همچنین آن­ها تأکید داشتند که فرم شهری روی چهار گونه فعالیت فیزیکی ناشی از گذران اوقات فراغت، جابه جایی و حمل و نقل، اشتغال و سکونت تأثیر گذار است که بدین طریق به طور مستقیم با چاقی و اضافه وزن و همچنین بیماری­های قلبی و عروقی ارتباط پیدا می­کند. مهم­ترین عامل برای این موضوع مطابق 2 نمونه محله انتخاب شده در سانفرانسیسکو، تراکم و اختلاط کاربری­ها در مقیاس محلی است. طبق این مطالعه هرچه محله متراکم­تر و کاربری­های مقیاس محلی (تجاری، فضای سبز) و شبکه­های رفت آمدی شرایط کالبدی مناسبی داشته باشند مردم به فعالیت فیزیکی و پیاده­روی ترغیب می­شوند (Handy , 1996).

انجام پایان نامه برنامه ریزی شهری

انجام پایان نامه شهرسازی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی